Urge | |||||
---|---|---|---|---|---|
Fabrikant | The Coca-Cola Company | ||||
Introdusert | Mai 1996[1] | ||||
Næringsinnhold pr. 100 ml.[2] | |
---|---|
Energi | 239 kJ / 56 kcal |
Protein | 0 g |
Karbohydrater | 13,6 g |
Fett | 0 g |
Natrium | 0,01 g |
Urge er et brusprodukt fra Coca-Cola Company. Urge ble først lansert i Norge som et test-produkt. Urge kom også så til flere europeiske land i 1996, og ble raskt populær. Dette førte til at Coca-Cola valgte å lansere Urge i USA for å konkurrere med Pepsis Mountain Dew. Der fikk drikken navnet «Surge» i stedet. Den amerikanske versjonen hadde i tillegg et grønt fargestoff, i motsetning til det gule som blir brukt i Norge. I Danmark og Sverige ble drikken lansert som «Urge». I september 2017 ble en sukkerfri variant lansert, ved navn Urge Zero. [3],
Surge solgte bra i de første årene i USA, men salgstallene begynte etter hvert å stupe. Ifølge Coca-Colas norske hjemmesider er Norge nå det eneste landet hvor Urge selges. Opprinnelig ble Urge solgt i både 0,5 l- og 1,5 l-flasker, men etter en stund gikk man over til å selge kun 0,5 liters-flasker. Det ble også en periode produsert 0,33 l-bokser med Urge. Etter en aksjon på nettsamfunnet Facebook bestemte Coca-Cola Company seg for å starte opp igjen produksjonen av Urge på 1,5 l-flasker.[4]Disse ble igjen tilgjengelig 1. september 2008.
Kommentarer
Legg inn en kommentar